— nivel mediu —
Să pornești un business este un proces care necesită o investiție materială și de timp foarte mare. Dar să pui bazele unui Brand înseamnă un continuu proces de analiză, de creație și de curaj. Ai nevoie de spirit de observație foarte bun și trebuie să înțelegi baza de la care au plecat și cele mai mari Branduri, ca să poți aplica o rețetă de succes în procesul tău.
Pentru că despre acest lucru e vorba, de fapt: rețeta de succes a unui Brand reușit. Dacă ai un business, cu siguranță vrei să îl crești, deci, să creezi un Brand puternic. Rețeta de succes în business ți-o stabilești tu, dar cu ingredientele unui Brand pot să te ajut.
Așadar, ce pot să îți spun cu siguranță este că, atunci când începi un Proces de Branding, trebuie să urmezi niște pași. Acești pași nu sunt o simplă listă scrisă pe genunchi aseară, în timp ce scriam articolul, ci sunt MUST-uri pe care orice Brand le analizează. Sunt lucruri pe care trebuie să le iei în calcul atunci când concepi un Brand, iar asta te ajută să ai mai puține surprize pe viitor.
În continuare, vom analiza fiecare punct important dintr-un Proces de Branding, lucru care te va ajuta să pui ordine în gânduri, dar și să vii cu idei creative și curajoase. Pentru că orice strop de diferențiere este esențial pentru poziționarea ta și pentru comunicarea cu publicul tău.
Ca să definești cu adevărat un Brand nu ai nevoie de sute de pagini de cuvinte lipsite de sens, ci de o foaie de hârtie pe care să scrii o Frază de poziționare care include câteva elemente bine studiate înainte. Vom vedea care sunt acele elemente și le vom detalia împreună.
Așadar, bine ai venit în călătoria noastră de mai multe articole care sper ca te vor ajuta să înțelegi cum ia naștere Brandul tău. După ce conceptul Brandului tău e gata, vom discuta despre obiective și tactici prin care poți să promovezi eficient, în funcție de publicul-țintă sau de buget.
First things first, Brieful de creație…
CREATIVE BRIEF
Will Burns spune în ”Ideasicle” că: ”A creative brief is the most sacred of all sacred ad documents.”
Un brief de creație este fundamental pentru orice campanie creativă de succes: fie că ne gândim la PR, la publicitate tradițională sau la marketing online. Dar tot acest Creative Brief va ajuta în procesul de creare a unui logo. Astfel spus, este baza oricărei acțiuni de promovare pe care o începi.
Orice idee creativă pornește citind Brief-ul. Acesta este un document de doar 1-2 pagini, ca o hartă sau un ghid unde se discută despre statement, target audience, competiție, brand personality, punctele importante de rezolvat și nu numai. Desigur, acest document poate să ia o mulțime de forme și de dimensiuni, în funcție de domeniul de activitate, de informația colectată și de cerințele tale specifice.
Gândește-te la Creative Brief ca la acel document pe care îl poti pune în brațe oricărui Designer, Web Designer, Programator sau orice persoană cu care alegi să lucrezi, din care ei înțeleg imediat specificul Brandului tău.
Companiile mari își concep intern acest document pentru că au acces la multe date despre piață, dar și la toate informațiile firmei. Asta ajută mult în conceperea unui Creative Brief pentru că poți identifica problemele apărute de-a lungul timpului.
Ce face, însă, o firmă mică sau un start-up care nu are aceste date? Bineînțeles, trebuie să le genereze, să le creeze și să le pună cap la cap. Nu este un proces dificil atunci când ai o structură, puțină imaginație și aplecare către research. În acest articol vom discuta despre structura unui Creative Brief, fără să intrăm prea mult în detalii. Iată câteva idei de bază despre care vom vorbi în continuare: Produs, Misiune & Valori, Target Audience, Competiție, Brand Personality.
1. Produsul și afacerea
Abordarea clasică este definirea Produsului și a elementelor care îl compun (descriere, ambalaj, marcă, etichetare etc). Va trebui să te gândești la produsul pe care vrei să îl promovezi, categoria din care face parte, istoricul lui de promovare (dacă este cazul), unde îl vezi în viitor, care este prețul, cărui public se adresează și lista poate continua. Dacă lucrezi cu o Agenție, vei primi îndrumare de la persoana care îți realizează Creative Brief-ul. Dacă vei lucra singură, ține minte că această etapă e ceva mai tehnică și că va trebui să descrii Produsele în amănunt.
La finalul acestei etape vei avea răspuns la întrebările „CINE?” și „CE?”. Este important să știm cine suntem, cine este Brandul pe care urmează să îl definim și ce vindem, care sunt produsele sau serviciile pe care le oferim.
Dacă îți sunt clare aceste lucruri, va fi mai ușor să te îndrepți către un logo artistic, minimalist, corporate sau futurist.
2. Target Audience
O abordare mai nouă și mai realistă este să identifici întâi clienții și apoi să îți croiești produsul pentru nevoile lor.
Oamenii sunt diferiți, dar pot fi ușor clasificați în funcție de vârstă, gen, venituri, statut social sau interese. Asta te ajută să înțelegi cât mai bine audiența ta principală, dar și cele mai importante audiențe secundare. În analiza pe care o faci poți urmări această structură:
- Date demografice (vârstă, sex, venituri, statut social, statut marital);
- Date psihografice (interese, aspirații, lifestyle value, obiceiuri);
- Ce cred ei despre produs sau despre Brandul tău în acest moment (vei folosi o listă de atribute definite înainte);
- Ce nevoi au.
Ca să obții aceste informații, poți să analizezi datele colectate de-a lungul timpul din interacțiunea cu brandul tău (dacă ai chiar și un mic istoric). În schimb, dacă Brandul e nou, poți face un exercițiu de imaginație sau un brainstorming cu prietenii și familia. O alta cale de a afla nevoile clienților tăi este să intri în Grupurile de Facebook și să participi la discuții, sau chiar să rogi membrii să te ajute cu informații.
3. Misiune, Valori
Brandul cu care clientul tău vrea să interacționeze și pe care îl dorește în viața lui trebuie să contribuie cu ceva pozitiv asupra societății. Valorile tale sunt importante pentru el, pentru că sunt și valorile lui. Chiar dacă pare simplu la prima vedere, trbuie să te apleci puțin asupra problemei: să setezi o misiune și o listă de valori atunci când toată lumea le uniformizează este o provocare. Trebuie să te diferențiezi prin elementele tale speciale.
Misiunea și valorile pot să te ajute în procesul de creare a identității vizuale, în definirea unui logo clar și scurt, care să cuprindă întreaga esență a businessului tău. Poți considera logo-ul CODUL scurt la care se ajunge în urma unei analize detaliate a unei afaceri, a unui brand.
Nu uita că misiunea și valorile sunt punctul de plecare pentru proiectele viitoare prin care Brandul tău se va promova. Vei comunica aceste valori pe toate canalele media pe care le alegi pentru promovare, iar ele vor ajunge la categoriile de public pe care le targetezi.
4. Competiția
Când te-ai decis că afacerea visurilor tale este să faci mâncare de tip fast food, cu siguranță aveai în minte Mc Donalds sau KFC. Competitorii pot fi o adevărată sursă de inspirație pentru bazele unei afaceri, dar sunt, totodată, și cel mai mare inamic în promovarea noului tău concept.
Pentru a defini cât mai bine competiția, selectează cei mai importanți competitori direcți la nivel național, local sau oricare ar fi nivelul afacerii tale. Apoi, fă o analiză SWOT pentru a trage concluziile de care ai nevoie.
Competiția poate fi directă sau indirectă. În procesul de Branding ne interesează cu precădere cea directă pentru că deja avem un răspuns clar la ce a răspuns publicul nostru țintă până acum și care sunt preferințele sale. Poți învăța astfel atât de la Brandurile de succes, cât și de la cele care au eșuat.
Vedem care este logo-ul competiției, poziționarea acesteia, strategia de promovare, publicitatea pe care a făcut-o sau nu, ce fel de mesaje a transmis și tone of voice-ul pe care l-a folosit. De asemenea, trebuie sa fii atent dacă publicul competiției tale este identic sau asemănător cu al tău. Dacă targetul tău nu se aseamănă deloc cu cel al competiției poți trage două concluzii: targetul pe care ți l-ai fixat nu este realist sau competiția pe care ți-ai ales-o nu este cea directă.
Vezi care este istoricul de Brand și Promovare al celor mai importanți competitori ai tăi. Aceste informații te pot inspira sau atenționa atunci când vrei să iei o decizie. Nimeni nu vrea să reinventeze roata atunci când face o campanie creativă și nici nu vrea să eșueze la fel ca cei din trecut.
Dacă un brand a ajuns în umbră, Logo-ul lui cu siguranță nu este motiv de inspirație pentru brandul tău.
5. Brand Personality
Dacă brandul tău ar fi o persoană, cum ar fi ea? Pasul acesta se aseamănă puțin cu Valorile și Misiunea Brandului, dar mai umanizate și mai profunde.
Va trebui sa te gândești la următorul aspect: cum îi va face pe cei din target să se simtă produsul sau serviciul tău? Dacă targetul tău se are niște interese pe care deja le-ai identificat și caută anumite sentimente, cu siguranță acestea trebuie să se regăsească în personalitatea ta de Brand. Așa cum două persoane devin compatibile atunci când au o mulțime de lucruri în comun, la fel și targetul tău se va simți compatibil cu Brandul pe care îl propui.
Este suficient un singur cuvânt pentru a defini personalitatea de brand, dar acel cuvânt va fi cheia către inima cumpărătorilor tăi. Câteva tipuri de atribute pe care brandul tău le-ar putea avea sunt: simplu / sofisticat, prietenos / distant, tânăr / bătrân, aventuros / calculat. Acestea pot fi baza viitorului tău logo și pot transmite personalitatea.
Cele cinci mari dimensiune ale unei personalități de brand sunt:
- Sinceritate (cinstit, sănătos, vesel);
- Excitare (îndrăzneț, spiritual, imaginativ, actualizat);
- Competență (fiabil, inteligent, de succes);
- Sofisticat (upper class, fermecător);
- Sever (dur).
După ce ai toate aceste informații, poți începe procesul de creare a unui Logo și a unei identități vizuale.
Intre timp, mă poți urmări si pe Pagina de Facebook Ama Mihăescu CREATIVE STUDIO
Be Bold, Stay Creative
Ama
Leave a Reply